Endometriose

Hos Dit Psykologhus i Aarhus har vi unik viden og erfaring indenfor endometriose.

Det har vi, fordi vores psykolog Karina Ejgaard har forsket i Endometriose og kroniske smerter på Aarhus Universitet i mere end 15 år.

Karina har bl.a. været med til at udvikle og afprøve det første evidensbaserede psykologiske behandlingsforløb til kvinder med endometriose kaldet MY-ENDO.

Formålet med behandlingsforløbet MY-ENDO er at hjælpe til en bedre håndtering af sygdommen, smerterne og de fysiske, psykologiske og sociale følgevirkninger.

Hvad er de fysiske, psykiske og sociale følgevirkninger ved endometriose?

• Cykliske eller kroniske underlivssmerter

• Invaliderende træthed og udmattelse

• Stress
    Kroniske eller tilbagevendende smerter aktiverer nervesystemet og sætter det i konstant alarmberedskab. Det kan over tid medføre, at man udvikler en behandlingskrævende stress-tilstand.

• Usikkerhed, bekymring og angst
    Usikkerheden omkring sygdommen, hvordan vil den udvikle sig, vil behandlingen virke, kommer jeg til at kunne passe mit arbejde eller studie, finder jeg nogensinde en kæreste, og vil jeg få de børn, jeg ønsker mig, kan skabe bekymringer og tankemylder, og det kan medføre søvnproblemer og over tid udvikle sig til angst.

• Nedtrykthed og depression
    Når smerter, stress og andre udfordringer har stået på i en længere periode, vil det kunne medføre en enorm udmattelse og en følelsesmæssig nedtrykthed, som på sigt kan udvikle sig til depression.

• Sorg, meningsløshed eller krise
    At blive ramt af kronisk sygdom eller kroniske smerter kan være forbundet med et tab – et tab af muligheder, kropsfunktioner eller identitet og derfor en sorg, som skal bearbejdes. Der kan være en følelse af ikke længere at kunne kende sig selv – en ”eksistentiel krise” – som er kendetegnet ved, at det kan føles svært at finde mening med tilværelsen.

• Familieliv, parforhold, seksualliv
    Nogen kan opleve, at det er svært for familie og venner at forstå, hvad det er man kæmper med. Smerterne og den manglende energi kan påvirke relationerne og i særlig grad parforholdet, hvor også smerter i forbindelse med sex og manglende lyst kan få store konsekvenser, hvis ikke man får talt om det.

• Fertilitet og ønsket om børn

Hvornår er det relevant at gå til psykolog, hvis man lider af endometriose?

Hos Dit Psykologhus i Aarhus kan vi hjælpe dig, som oplever vedvarende smerter, træthed, nedtrykthed, bekymringer eller andre af de ovenstående psykiske eller sociale følgevirkninger grundet endometriose.

Endometriose kan påvirke livskvaliteten negativt, fordi smerter og træthed kan gøre det vanskeligt at fungere i dagligdagen, passe sit arbejde eller studie, deltage i sociale begivenheder med venner og familie eller være fysisk aktiv og passe sine fritidsinteresser. For nogle er sygdommen så invaliderende at det kan være svært at gennemføre almindelige dagligdagsaktiviteter som indkøb, madlavning og tøjvask.

Hvordan behandles endometriose hos en psykolog?

Et behandlingsforløb for endometriose hos Dit Psykologhus i Aarhus vil altid blive tilpasset individuelt til dig og de problemer, du oplever, som følge af sygdommen. Måske er det smerterne eller trætheden, som fylder mest og gør det svært at få hverdagen til at hænge sammen, eller måske er det bekymringer om fremtiden eller muligheden for at få børn.

Forløbets sammensætning

Et forløb vil altid bestå af en kombination af undervisning, forskellige konkrete håndteringsredskaber og samtaleterapi. Målet er at give dig den nødvendige viden og forståelse, samt de redskaber der skal til, for at du på egen hånd kan håndtere sygdommen og dens følgevirkninger – og gerne på en måde, som gør det muligt for dig at balancere dit liv og leve i overensstemmelse med dine ønsker og værdier.

Behandlingens afsæt

Vi tager afsæt i en ACT- (Acceptance and Commitment Therapy) og mindfulness-baseret tilgang, hvor fokus er på, hvad der gør livet værdifuldt og meningsfuldt for dig, men inddrager også andre psykologiske metoder afhængig af dine problemstillinger, ønsker og præferencer.

Samtalerne kan enten foregå fysisk i vores lokaler i Aarhus C, men bor du længere væk har vi mange års erfaring med online samtaler via en sikker online videoforbindelse og tilbyder derfor også onlineforløb i forbindelse med endometriose. Du kan læse mere om onlineterapi her.(Indsæt link)

Lyt til en podcast om endometriose

I forbindelse med sin ansættelse som forsker ved Aarhus Universitet har Karina medvirket i et podcastafsnit om endometriose i podcastserien: “Det du ikke kan se” – en podcast om skjulte lidelser fra Sygeforsikringen Danmark.

Lyt til podcasten og læs artiklen om endometriose her:

Artikel

Endometriose: “Jeg havde en knude af væv på maven på størrelse med en bordtennisbold” | Sygeforsikringen “danmark”.

Podcast

Lyt via Spotify
Lyt via Apple Podcasts
Lyt på Podimo

FAQ – Ofte stillede spørgsmål

Endometriose er væv der ligner slimhinden i livmoderen, som sidder udenfor livmoderen oftest i bughulen på overfladen af organerne eller bugvæggen eller det kan vokse ind i vævet eller sidde som blodfyldte cyster på æggestokkene.

Her bløder det i forbindelse med menstruationen på samme måde som slimhinden inde i livmoderen og skaber inflammation (kroppens egen betændelsestilstand) og arvæv, der kan give sammenvoksninger imellem organerne.

Det hyppigste symptom ved endometriose er smerte. Det kan være smerter i forbindelse med menstruation og ægløsning, smerter ved vandladning eller afføring, smerter ved samleje og for nogen kan det udvikle sig til kroniske underlivssmerter.

Derudover oplever mange med endometriose forskellige mave-tarm-problemer, f.eks. oppustethed, forstoppelse eller diarre og en til tider invaliderende træthed eller udmattelse, som kan have store konsekvenser for hverdagslivet.

Sygdommen kan desuden medføre vanskeligheder ved at blive gravid og dermed barnløshedsproblemer.

Endometriose kan ikke ses ved en gynækologisk undersøgelse men kan i nogle tilfælde ses på en ultralyds- eller MR-scanning, hvis den foretages af en specialuddannet læge.

Endometriose kan også diagnosticeres ved en kikkertoperation, men i udgangspunktet vil man gerne undgå at operere. Er der usikkerhed om diagnosen opstartes som oftest en hormonbehandling, for at se om det har en positiv effekt på symptomerne.

Endometriose kan ikke kureres men er en kronisk sygdom. Behandlingen er derfor fokuseret på at lindre symptomerne mest muligt.

Den primære behandling består af hormonbehandling. Det kan være p-piller, spiral eller mini-piller eller en kombination af flere hormonpræparater. Er det ikke tilstrækkeligt kan der suppleres med smertestillende medicin.

Har man ikke gavn af den medicinske behandling kan forsøge at fjerne så meget som muligt af endometriosen i forbindelse med en kikkertoperation. Desværre vil nogen dog opleve at endometriosen og symptomerne vender tilbage indenfor en årrække efter operationen.

Nogle oplever at have gavn af kostændringer eller træning, for at lindre nogle af de fysiske symptomer såsom mave-tarm-problemer og smerter. Her kan du eventuelt få hjælp og støtte hos en diætist eller en fysioterapeut.

Kontakt psykologerne i Dit Psykologhus i Aarhus

Det er gratis og uforpligtende. Find vores kontaktinformationer her eller skriv til os via denne formular.

Telefon: 61 47 49 40 – Email:

Spam-kontrol - Svar venligst på dette regnestykke