Ensomhed og sociale medier

Af Psykolog Mette Akselsen, Dit Psykologhus

Sociale medier og ensomhed

Rigtig mange bruger sociale medier i mange timer hver eneste dag. Facebook, Instagram, SnapChat, TikTok, Youtube osv. Måske har du venner på de sociale medier, du aldrig har mødt i virkeligheden? Eller måske følger du andre mennesker på sociale medier, som du føler, at du kender, uden at I nogensinde har talt eller skrevet sammen?

Sociale medier har ændret den måde, vi interagerer med andre mennesker på. Sociale medier kan derfor have en indvirkning på, at vi kommer til at føle os ensomme.

Som vi også har skrevet om i artiklen: Ensomhed – en følelse de fleste mennesker kender, er ensomhed en almindelig følelse, som vi sagtens kan få, selvom vi er omgivet af familie og venner.
Sociale medier giver os på den ene side mulighed for at opretholde forbindelse til og kommunikere med familie og venner døgnet rundt overalt i verden. På den anden side kan sociale medier dog også have en potentiel skyggeside.

En falsk følelse af samhørighed

Det er vigtigt, at vi føler os forbundne til andre mennesker. Vi er født til at være flokdyr, der søger andres opmærksomhed og andres accept af os. Vi søger at tage del i en eller flere sociale grupper, hvor vi føler at vi hører til.

På sociale medier kan du virtuelt indgå i mange forskellige sociale grupper med andre mennesker uden at være i direkte, fysisk kontakt. Du kan oprette kontakt selv med mennesker, du ikke kender i virkeligheden men kun igennem de sociale medier.

Dette kan være fint, men med tiden kan disse virtuelle forhold føre til, at du får en overfladisk fornemmelse af social støtte, der ikke fuldt ud opfylder dit behov for en ægte, fysisk forbindelse til andre. Især hvis du primært har din sociale omgang via sociale medier.

Sammenligning kan føre til ensomhed

På de sociale medier bliver vi konstant udsat for andres liv, deres måder at leve på og deres succeser. Vi kan derfor nemt komme til at sammenligne os med, hvordan andre ser ud, hvad andre bruger deres fritid på, hvad andre spiser, hvem andre ses med, hvordan deres hjem er indrettet osv.

Disse konstante sammenligninger kan føre til, at du føler utilstrækkelighed og ensomhed, hvis du ikke kan leve op til det, du sammenligner dig selv med.
Det kan også være, at du selv kommer til at præsentere et idealiseret billede af dit eget liv på de sociale medier, hvilket gør det endnu sværere for dig, at være ærlig om dine følelser og dine udfordringer. Du tager altså en maske på – men under masken kan du føle dig alene og ensom.

Brug de sociale medier med omtanke

Sociale medier er fine, så længe du bruger dem med bevidsthed. Du kan mindske påvirkningen af ensomhed gennem de sociale medier, hvis du begrænser din skærmtid til bestemte, planlagte tidspunkter i løbet af dagen, så du ikke udelukkende lever dit liv online, og samtidig sørger for at have meningsfulde, autentiske relationer både online og offline.

Oplever du at bestemte personer eller influencere påvirker dit humør eller følelser i negativ retning, så kan du stoppe med at følge disse personer. Du kan også lægge mærke til om nogle bestemte sociale medier påvirker dig mere end andre.

Læs mere om depression her

Læs mere om angst her

Styrk dine offline-relationer

Selvom du har mange forbindelser til andre mennesker gennem sociale medier, er det vigtigt at værdsætte og holde fast i alle de forbindelser du har til andre mennesker offline. Ved at deltage i aktiviteter med andre mennesker i den virkelige verden, giver det dig mulighed for at opbygge og styrke de ægte relationer i dit liv, der kan hjælpe med at mindske ensomhed.

Har du ikke nogen venner, du kan være sammen med, er det aldrig for sent at få nye venner uanset din alder. Mange finder venner igennem en hobby eller en sport. Der findes også tilbud i de fleste større byer, som tilbyder hjælp til ensomme.

Et eksempel er Ventilens tilbud, hvor der et par gange om ugen inviteres til fælles sociale aktiviteter såsom fællesspisning, spilaftener og lignende.
Du kan også bruge de sociale medier til at finde sociale aktiviteter: Kig efter fælles gåture, krea-arrangementer, spilaftener, aftenkurser og lignende i nærheden af din by.

Hos Dit Psykologhus kan vi hjælpe dig, hvis du føler, at du sidder fast i din ensomhed. Tøv ikke med at kontakte os.

Kontakt psykologerne i Dit Psykologhus i Aarhus

Det er gratis og uforpligtende. Find vores kontaktinformationer her eller skriv til os via denne formular.

Telefon: 61 47 49 40 – Email:

Spam-kontrol - Svar venligst på dette regnestykke